דוברות

משרד דוברות – אגף חשוב בכל משרד

בשנים עברו ההבדלים בין משרד דוברות למשרד יחסי ציבור היו ברורים. הייתה חלוקה של תחומי העיסוק בין שני המשרדים. היום חל טשטוש מסוים. אומנם ברור מה עושה כל אחד, יחד עם זאת, בדרך כלל משתמשים בשירותים של שני המשרדים במקביל, בכדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבור הלקוחות.

משרד דוברות מהווה חלק חשוב ומשמעותי בכל אחד מהגופים הציבוריים הגדולים במדינה, החל מגופים ממשלתיים, דרך גופים מוניציפאליים, ועד גופים עסקיים גדולים. לעומתם, ארגונים פרטיים השתמשו בשירותיהם של משרדי יחסי ציבור.

היום, גם הגופים הממשלתיים, שוכרים את שירותיהם של אנשי משרדי יחסי ציבור, בכדי שאלה יעבדו במשותף עם דוברות המוסד. ולעיתים, אפילו מוציאים את עבודת הדוברות החוצה אל אותם משרדי יחסי ציבור.


ההבדל בין משרד דוברות למשרד יחסי ציבור

ברוב המקרים, משרד דוברות מהווה חלק אינטגראלי מהארגון ויושב בתוכו, מתוך כך הוא מחובר לכל הזרועות והמחלקות של הארגון, מכיר אותם ואת אופי פעילותן. יחד עם זאת, ככזה, הוא נתפס פעמים רבות על ידי התקשורת כלא אובייקטיבי. בנוסף, משרד הדוברות נותן שירותים רק לגוף בתוכו הוא יושב, ולא לאף אחד אחר בנוסף.

דוברות עוסקת בתגובות בזמני משבר. תשומת הלב של הציבור פונה מיידית אל אותו ארגון, שבו נוצר משבר, והדובר הוא זה שמוציא הודעות לעיתונות, מתראיין בכלי התקשורת השונים, ומנסה לשפר את התדמית שנפגמה עקב אותו משבר. אם מתראיין באמצעי התקשורת אחד ממנהלי הגוף, הוא עושה זאת לאחר שקיבל הדרכה ממוקדת מאיש הדוברות. לעומת אנשי דוברות, אנשי יחסי ציבור עוסקים בבניית תדמית חיובית באופן יזום, בלי לחכות למשברים.


עבודת הדוברות

הקהל בכלל, ואמצעי התקשורת בפרט, מצפים מאנשי משרד הדוברות למידע אמין, נכון ומדוייק, שניתן לאחר בדיקה – מצד אחד, ולתשובות מהירות ומיידיות – מצד שני. לפעמים, קשה להספיק לחפש את התשובה המתאימה, לפני שדעת הקהל עוברת לאייטם הבא.

דובר טוב ומקצועי, הוא זה שיידע לעמוד מול התקשורת ולשכנע אותה כי המידע שבידיו אמין, ונכון. קשה מאוד לשקם תדמית שנפגעה, לעיתים זאת עבודה שלוקחת חודשים ושנים.